Barn och konst
Redan i mycket låg ålder får de allra flesta barn leka och lära med hjälp av färgpennor, vattenfärger eller lera. Denna typ av lek är ofta mycket rolig för barnet, men hjälper även till att utveckla många olika sinnen.
Det allra första i utvecklingen är vanligtvis att barnet lär sig att greppa saker, greppa lera eller färgkritor. Med hjälp av händerna eller pennan börjar sedan utvecklingen av att kunna skapa något helt på egen hand. Pennan målar pappret rött, eller leran formas allteftersom man knådar eller rullar den.
Att skapa konst tillsammans med sitt barn är vanligtvis en både billig och rolig typ av underhållning. De allra flesta barn gillar att få skapa, oavsett om det handlar om att plocka löv och klistra på ett papper, eller att göra pärlplattor eller pärlhalsband. Det sistnämnda är mer vanligt hos större barn och pärlor kan lätt fastna i halsen hos de mindre som fortfarande föredrar att stoppa saker i munnen.
Genom att låta barnet få prova olika sätt att skapa bidrar man till att barnet får en utveckling på en annan nivå än vad leksaker eller tv-program någonsin kan jämföras med.
För det barn som inte enbart gillar att pyssla lite då och då, utan aktivt och länge gärna sitter och målar eller pysslar kan en konstverksamhet för barn vara en mycket givande aktivitet. Inte nog med att man får möjlighet att leka och lära, kan man även finna vänner som har samma typer av intressen. Nästan alla kommuner erbjuder någon typ av estetisk verksamhet för barn som vill utveckla sitt konstsinne, oavsett vilken typ av konst eller pyssel barnet föredrar att sysselsätta sig med.
Som barn är det roligt att få göra saker man gillar tillsammans med sin familj. Många museer i Sverige är därför väldigt barnvänliga och riktar in sig på att få barn att våga skapa mer. Majoriteten av museum för barn är gratis och är ett mycket bra alternativ för de föräldrar som inte har råd att stödja sitt barns val av intresse. Genom att söka runt online kan man ganska snabbt hitta bra museer runt om i Sverige som är kostnadsfria.